در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان شد؛

۳۴ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت چغندر قند می رود

۳۴ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت چغندر قند می رود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از۳۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی سالانه نزدیک دو میلیون تن چغندرقند رتبه اول کشوری را داراست، افزود: در سال جاری، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: چغندرکاران در سطح ۳۵ هزار و ۷۹۱ هکتار برای کشت چغندرقند با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که تاکنون بیش از ۳۴ هزار و ۳۲۸ هکتار از مزارع کشت شده است و در حدود ۲۸ هزار هکتار نیز از مزارع کشت شده از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.

وحدت با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندر قند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع، اضافه کرد: برنامه ریزی برای کشت ۹۰ هکتار نیز به صورت نشایی انجام شده است که در روزهای آتی از خزانه به مزارع منتقل و کشت شوند.

وی از تولید سالانه ۱۴ درصد از شکر کشور در استان نیز خبر داد و گفت: آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند و شکر را در اختیار دارد.

آذربایجان غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن ۵ کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندر قند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندر قند در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *